TesterOm Skoven:
Skoven
Favrskov kommunes vidtgående specialundervisningstilbud, Skoven, er beliggende i den ene fløj på Lilleåskolen.
Skoven er beliggende på en skole, som ligger i de smukkeste naturskønne områder, som også gør det muligt at udnytte lokalsamfundets mange steder til både leg, læring, motorisk udfoldelse og spændende oplevelser.
Skoven favner elever med komplekse og sammensatte diagnoser, gennemgribende udviklingsforstyrrelser og kognitive- og fysiske udviklingsforstyrrelser. Dette kan f.eks. være børn med svær autisme og ADHD, betydelige funktionsnedsættelser, væsentlige udviklingsforsinkelser og indlæringsvanskeligheder. Skoven favner elever med multiple handicaps, elever med høre- eller synsnedsættelse, samt elever med sjældne sygdomme i form af forskellige syndromer.
Ét af vores mål for Skoven er at være er en del af en hel skole. Der er plads til leg på tværs. Spejling i lege og kammerater både i Skovens regi, men også uden for Skovens regi, for de elever, som har mulighed for at deltage i aktiviteter og lege sammen med eleverne fra indskolingen i almen.
Deltagelse ud fra elevens ressourcer og kompetencer er i fokus under hele skoledagen samt i SFO’en.
Skovens princip bygger på at lave skoledag med en heldagsskole – hvor personalet er gennemgående for både SFO og skole. Kendt og fast personale tilknyttet hver klasse, men med fokus på, at sfo’en åbner muligheder for sociale relationer på tværs af klasserne med kendte og trygge personaler omkring sig.
Undervisningen i Skoven er i høj grad tilpasset den enkelte elevs sammensatte behov, og tæt voksenkontakt.
Undervisningen er baseret på læring gennem leg, og der arbejdes med læring gennem elevens hverdagsfærdigheder og den enkelte elevs nærmeste udviklingszone både kognitivt, sensorisk, motorisk og socialt.
Rammerne for Skoven
Afdelingen er bygget op med 6 klasselokaler og 1 motorik/behandlerrum.
Klasseledelsen i Skoven bygger meget på:
- Bevidsthed om de fysiske rammers betydning for læring:
- Akustikbevidsthed i alle rum
- Lyddæmpende materialer i vægge, lofter, døre og karme
- Lysregulering i 2 klasserum
- Minimum 500 lux belysning i alle klasserum, for størst synsoptimering
- Egne pauserum/arbejdspladser ved behov for afskærmning
- Fællesrum med fællesbord i alle klasser
- Små læringsrum i klasserummet
- Gyngehuler, hængekøjer, små gynger
- Madrasser og læserum
- Sofa og hyggekrog
- Sækkestole, legetæpper og legerum
- Low Arousal og NMT:
- Både de fysiske rammer, stemningen i rummet, belysningen og omgivelserne spiller ind, når Low arousal og NMT danner ramme for hverdagen.
- Autismepædagogisk tilgang
- Strukturen er en rød tråd gennem alle klasserne, hvor Pictogrammer, boardmakersystemet, timetimer og den pædagogiske forståelse for elevernes ressourcer, behov og udfordringer, danner rammen for klassernes udformning.
- Alternativ kommunikation
- Vi benytter os af boardmakersystemet og tegn til tale, som understøtter alternativ kommunikation både ude og inde i Skovens miljø, for at højne elevernes kommunikationsmuligheder og evne gennem en skoledag, hvor det er vigtigt at føle sig set og forstået i dialog med både kammerater og de voksne.
- Indenfor hænger kommunikationstavler, som skal hjælpe eleverne til selvhjulpenhed ved eksempelvis toiletbesøg, garderobepåklædning os meget mere.
- Udenfor hænger kommunikationstavler, som skal hjælpe eleverne med at kommunikere leg, lyst og behov i aktiviteter og lege.
- Sensorisk bevidsthed for sanserne i forhold til synsnedsættelse og den motoriske sansning.
- Alle klasserum er udstyret med specialiseret belysning. 500 lux i bordhøjde og regulerbar belysning i de 2 klasserum.
- Der er høreværn til de elever som har et behov for at skærme høresansen.
- Neutrale og rolige farver
- Mørklægningsgardiner i alle lokaler
Motorik- og behandlerrummet er bygget op, så der kan:
- Laves undervisning
- Sansestimulering
- Finmotorisk og grovmotorisk udfoldelse
- Motorikbaner
- Ribber
- Madrasser
- Snoozelrum med sansebelysning
- Diverse sansetavler
- Og meget mere